Veranstaltungen
Abendkurs Sanskrit Basiswissen II (Online-Veranstaltung)
Mit dem Abendkurs Sanskrit bieten wir Ihnen hier am Numata Zentrum für Buddhismuskunde der Universität Hamburg eine universitätsnahe Möglichkeit des Sanskritstudiums außerhalb des Hörsaals. Aufbauend auf dem Kurs „Sanskrit – Basiswissen I“ im Wintersemester 2023/24, vermittelt dieser Kurs weiterführende Grundlagen des Sanskrit, sodass nach erfolgreichem Abschluss zum einen einfache Prosatexte selbstständig gelesen werden können und zum anderen ein anschließendes Selbststudium möglich ist. Wenn Sie Vorkenntnisse im Sanskrit haben, steht Ihnen dieser Kurs offen.
Über einen Zeitraum von insgesamt 14 Kursterminen hinweg erschließen wir uns im Sommersemester 2024 die Grundbausteine des Sanskrit durch das Erlernen der Grammatik und praktische Übungen. Wir arbeiten dabei mit dem Lehrbuch "Sanskrit - Devavāṇi. Die Sprache aus der Stadt der Götter" (Band 2) von Jutta Zimmermann. Die Kursinhalte umfassen u.a. die Schrift (Devanāgarī) sowie den Aufbau und die Verwendung verschiedener Wortarten, wie der thematischen Verben, Substantive und Adjektive.
Textpassagen aus dem Lehrbuch (u.a. aus dem Pañcatantra und aus den Upanischaden) werden in Abstimmungen mit den Kursteilnehmenden durch weiteres Material aus der indischen Sanskritliteratur ergänzt. Grundkenntnisse der grammatischen Terminologie im Allgemeinen sowie der Sanskritsprache im Besonderen können sich als hilfreich erweisen, sind jedoch keine Voraussetzung für eine erfolgreiche Kursteilnahme.
Termine
Der Kurs findet im Sommersemester 2024 ab dem 02.04.2024 immer dienstags in der Zeit von 18.15-19.45 Uhr statt. Der entsprechende ZOOM-Link wird Ihnen später mitgeteilt.
Anmeldung
Bitte melden Sie sich bis Ende März an unter https://www.zfw.uni-hamburg.de/kontaktstudium/anmeldung/kst-anmeldeformular.pdf . Mehr zum Kontaktstudium der Uni Hamburg finden Sie unter https://www.zfw.uni-hamburg.de/kontaktstudium.html . Der Sanskrit-Kurs hat folgende Nummer: 57-480 Sanskrit: Basiswissen II. Wir weisen Sie darauf hin, dass das Teilnahmeentgelt von 145,00 Euro (zu entrichten an die Uni Hamburg) Ihnen die Tür zu vielen anderen Kursen der Universität öffnet.
Bitte senden Sie zudem eine Mail direkt an den Dozenten, Herrn Hoth: maximilian.hoth@studium.uni-hamburg.de( maximilian.hoth"AT"studium.uni-hamburg.de) mit den folgenden Informationen: Name, Vorname, Email.
Dozent: Maximilian Hoth
Maximilian Hoth ist Student des Masterprogramms Yoga Studies an der Universität Hamburg. Er studierte Indologie und Japanologie in Hamburg und schloss 2023 sein Bachelorstudium mit einer vergleichenden Arbeit zur Gheraṇḍasaṃhitā und der weniger bekannten Haṭhayogasaṃhitā ab, beides Texte, die auf Sanskrit verfasst wurden. Sein Studienschwerpunkt liegt auf mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Haṭhayoga- und Tantratexten in Sanskrit und Hindi. Erfahrungen in der Lehre konnte er in der Vergangenheit während seiner mehrjährigen Tätigkeit als studentischer Tutor für Sanskrit an der Universität Hamburg sowie als selbstständiger Yogaunterrichtender sammeln.
Crisis in Sri Lanka and the World: Buddhist Perspectives on Ecological and Collective Alternatives
A lecture by Dr. Asoka Bandarage (Adjunct Professor, California Institute for Integral Studies, USA )
Date and time: 25. October 2023, 4:15 - 5: 45 pm
Venue: In-Person-Event (AAI, East Wing, Room 120) and ZOOM stream. Registration required via eventbrite
The current political-economic and ecological crisis in Sri Lanka exemplifies a broader existential and ethical crisis facing more and more countries across the world, especially debt trapped countries in the Global South. The crisis represents the culmination of several centuries of colonial and recent neoliberal policies rooted in unbridled growth, profit and power. There is, however, an increasing global awareness of the need for transformation of consciousness from a philosophy of dualism and domination to one of interdependence and partnership with nature and among humanity. Drawing upon the history of pre-colonial, colonial and post-colonial Sri Lanka as well as perspectives on socially engaged Buddhism and ‘Buddhist economics’, this talk will explore direction towards ecological and collective alternatives. How can Buddhism contribute beyond mindfulness towards social action and a Middle Path of sustainability and social justice in both Sri Lanka and the world?
Asoka Bandarage has an M.A. in Religion and a Ph.D. in Sociology from Yale University. She has served on the faculties of Brandeis University, Georgetown University and Mount Holyoke where she received tenure.
Prof. Bandarage is the author of books: Colonialism in Sri Lanka (De Gruyter); Women, Population and Global Crisis (Zed Books); The Separatist Conflict in Sri Lanka (Routledge); Sustainability and Well-Being: The Middle Path to Environment, Society and the Economy (Palgrave MacMillan) and other publications on political-economy, ecology, ethno-religious conflict as well as mindfulness and social action. Her latest book is Crisis in Sri Lanka and the World: Colonial and Neocolonial Origins: Ecological and Collective Alternatives (De Gruyter, 2023) Dr. Bandarage has written for the Huffington Post and Asia Times, given innumerable lectures and interviews and serves on the Advisory Boards of Critical Asian Studies, Interfaith Moral Action on Climate and the International Buddhist Association of America.
Ways to Cultivate Mindfulness
in Indian and Tibetan Buddhism
Dzogchen Advice by Jigme Lingpa and His Sources
A lecture by Marc-Henri Deroche (Associate Professor, Kyoto University)
Date and time: June 21, 2023, 10:00 am
Venue: ZOOM Online-lecture
Meeting ID:635 1147 6317
Passcode:94604818
ZOOM Link:
https://uni-hamburg.zoom.us/j/63511476317?pwd=T2tJMVJHelQzdW5rUEJ5VzI4MWJoUT09
This lecture will focus on “mindfulness” (Skt. smṛti, Tib. dran pa) as it has been understood and cultivated in Indian and Tibetan Buddhism, according to the typology formulated by Jigme Lingpa (1730-1798). The latter was a famous master in the Tibetan lineage of Dzogchen (i.e. “the Great Perfection”) that is considered in this tradition to integrate the essence of all Buddhist teachings. We will start by examining the current transdisciplinary academic field of mindfulness, and reflect upon the specific contribution of humanities, philosophy, philology, and especially Buddhist studies, to improving our understanding of the concept of mindfulness. Then we will investigate Jigme Lingpa’s twofold typology of (1) a deliberate mindfulness according to his classical Indian Mahāyāna sources, and (2) a non-dual mindfulness that is consistent with Dzogchen teachings. For the first type, we will thus explore the close relationship between mindfulness and wisdom by studying especially the integration of memory, judgment, and attention on the path of Mahāyāna (with Asaṅga and Vasubandhu); as well as its underlying moral philosophy of mindful awareness, carefulness, and self-examination (with Śāntideva). Concerning the second element of Jigme Lingpa’s typology, we will examine thus the “distinctive mindfulness of Dzogchen” that is, in this lineage, considered to be inseparable from “pure awareness” (rig pa), or the true nature of the mind, beyond subject-object duality. But we shall see how, according to this Tibetan author and his successors, these two ways to sustain mindfulness are to be practically combined, depending on various circumstances, so that the entire way of life can become infused with a heightened sense of presence and freedom, moment by moment. Ultimately, we will inquire into the possible significance of these ancient sources for our contemporary construct of mindfulness.
Marc-Henri Deroche is Associate Professor at Kyoto University, Japan, where he teaches Buddhist and Tibetan Studies. His current research focuses on the notion of mindfulness at the crossroads of Buddhism, philosophy, and psychology, with a focus on classical Mahāyāna sources and later Tibetan lineages, especially Dzogchen. He holds a PhD in East Asian Studies at the École Pratique des Hautes Études (Paris). His publications include a monograph, Une quête tibétaine de la sagesse: Prajñāraśmi (1518-1584) et les sources de l’attitude impartiale (ris med) (Brepols), an edited special issue of the journal Religions titled Study, Reflection, and Cultivation: Integrative Paths to Wisdom from Buddhist and Comparative Perspectives, and articles appearing in journals such as Asian Philosophy, Philosophy East and West, Eidos, Journal of Buddhist Ethics, etc.
Making the Buddhist World: Encounter, Networks, and Colonialism in the Japanese Reception of Sri Lankan Buddhism, 1872-1894
A lecture by Stephan Kigensan Licha (Faculty member, University of Heidelberg)
Date and time: June 27, 2023, 6:15 to 7:45 pm
Venue: AAI, ESA-O 121
In recent scholarship, the formation of the "Asian world religion Buddhism" has commonly been studied as having occurred in a discursive space informed, or rather deformed, by Western colonial ambitions in Asia. Today's presentations seeks to go beyond this East/West axis and instead to consider how relationships between Asian Buddhist protagonists themselves impacted the modern map of the Buddhist world. The presentation focuses on the encounter between Sri Lankan and Japanese Buddhists from the 1870s onwards and consider its increasing institutionalization in trans-local networks as well as its transformation into a vehicle for Japanese imperial and colonial concupiscence from the mid-1890s onwards. I will argue that central to these developments was the conscious manipulation of confluences between Western scholarly and Eastern scholastic conceptual schemes, especially as they involve the Hīnayāna or "Small Vehicle" and its transposition from a doctrinal or textual into a political register. I will close by considering some of the ways in which the legacy of these developments still continues to haunt contemporary practitioners and scholars alike.
Stephan Kigensan Licha received his PhD from SOAS in 2012 and is a faculty member in the Department of Japanese Studies at the University of Heidelberg. He specializes in the intellectual history of East Asian Buddhism, with an emphasis on the tantric, Tiantai/Tendai, and Chan/Zen traditions during the pre-modern, and the global history of Buddhist modernism during the modern period. His monograph, "Esoteric Zen: Zen and the Tantric Teachings in Premodern Japan" is forthcoming with Brill, and he is currently completing a second monograph preliminarily entitled, "Amida in the Colonies."
Nandapañño’s Bicāraṇā Ālambanasaṅgaha (1638 CE): Toward an Intellectual History of Northern Thai Exegesis
A lecture by Trent Walker (Postdoctoral Fellow, Ho Center for Buddhist Studies at Stanford University)
Date and time: 24. Mai 2023, 4:15 pm
Venue: ZOOM Online-lecture. Registration required via eventbrite
The late fifteenth and early sixteenth centuries have long been described as a golden age of Lanna or Northern Thai intellectual culture. Most of the key works by Lanna authors in Pali, including the impressive oeuvres of Sirimaṅgala and Ñāṇakitti, were composed prior to the establishment of Burmese suzerainty in 1558. By contrast, we know almost nothing about the intellectual culture of the late sixteenth and early seventeenth centuries. This lecture seeks to change that by revealing how new exegetical techniques were developed by Lanna monks and lay scholars during the first century of Burmese rule.
Rather than writing exclusively in Pali, the leading exegetes of this period pioneered a distinctive bitextual Pali-Lanna style that drew on their deep erudition in and fidelity to Indic commentarial norms. My focus is on an autographed composition by the former monk Nandapañño of Chiang Saen in 1638, namely his Bicāraṇā Ālambanasaṅgaha. This elegantly carved one-fascicle manuscript offers a learned excursus on a short section from the Abhidhammatthasaṅgaha and its ṭīkā, the Abhidhammatthavibhāvinī. By situating Nandapañño’s work within the context of other Pali-Lanna and Pali-Lao Abhidhamma commentararies inscribed between 1553 and 1638, I show how his use of bitextual analysis, ingenious mnemonics, and extensive quotations from scholastic and grammatical treatises reflects how Buddhist exegesis became a bilingual affair in the century that followed Lanna’s golden age.
Trent Walker is a Postdoctoral Fellow at the Ho Center for Buddhist Studies and a Lecturer in Religious Studies at Stanford University. He holds a Ph.D. in Buddhist Studies from the University of California, Berkeley, and has published widely on Khmer, Lao, Pali, Thai, and Vietnamese Buddhist texts and recitation practices. He is the author of Until Nirvana’s Time: Buddhist Songs from Cambodia and the co-editor of Out of the Shadows of Angkor: Cambodian Poetry, Prose, and Performance through the Ages, both published in 2022. In Fall 2023, he will be Assistant Professor of Theravada Buddhism at the University of Michigan.
A recording of this lecture can be found here.
Abendkurs Sanskrit (Online-Veranstaltung)
Mit dem Abendkurs Sanskrit bieten wir Ihnen hier am Numata Zentrum für Buddhismuskunde der Universität Hamburg eine universitätsnahe Möglichkeit des Sanskritstudiums außerhalb des Hörsaals.
Dieser Kurs vermittelt die Grundlagen des Sanskrit, sodass nach erfolgreichem Abschluss zum einen einfache Prosatexte selbstständig gelesen werden können und zum anderen ein weiterführendes Studium in Eigenregie möglich ist.
Über einen Zeitraum von insgesamt 13 Kursterminen hinweg werden wir uns, beginnend im Wintersemester 2023/24, die Grundbausteine des Sanskrit durch praktische Übungen erschließen. Wir lernen nach dem Buch "Sanskrit - Devavāṇi. Die Sprache aus der Stadt der Götter" von Jutta Zimmermann. Die Kursinhalte umfassen u.a. die Schrift (die Devanāgarī), Aufbau und Verwendung thematischer Verben, Aufbau und Verwendung von Substantiven der häufigsten Endungen und ihrer Fälle sowie die Adjektive.
Textpassagen aus dem Lehrbuch (u.a. aus dem Pañcatantra und aus den Upanischaden) werden in Abstimmungen mit den Kursteilnehmenden durch weiteres Material aus der indischen Sanskrit-Literatur ergänzt.
Kenntnisse der grammatischen Terminologie sind zwar hilfreich, aber nicht Voraussetzung für eine erfolgreiche Teilnahme.
Termine
Der Kurs findet im Wintersemester 2023/24 ab dem 17.10.2023 immer dienstags in der Zeit von 18.15-19.45 Uhr statt. Es werden keine Sprachkenntnisse des Sanskrit vorausgesetzt. Der entsprechende ZOOM-Link wird Ihnen später mitgeteilt.
Anmeldung
Bitte melden Sie sich bis Ende September an unter https://www.zfw.uni-hamburg.de/kontaktstudium/anmeldung/230817-kst-anmeldeformular.pdf . Mehr zum Kontaktstudium der Uni Hamburg finden Sie unter https://www.zfw.uni-hamburg.de/kontaktstudium.html . Der Sanskrit-Kurs hat folgende Nummer: 57-480 Sanskrit: Basiswissen I. Wir weisen Sie darauf hin, dass das Teilnahmeentgelt von 145,00 Euro (zu entrichten an die Uni Hamburg) Ihnen die Tür zu vielen anderen Kursen der Universität öffnet.
Bitte senden Sie zudem eine Mail direkt an den Dozenten, Herrn Hoth: maximilian.hoth@studium.uni-hamburg.de( maximilian.hoth"AT"studium.uni-hamburg.de) mit den folgenden Informationen: Name, Vorname, Email.
Dozent: Maximilian Hoth
Maximilian Hoth ist Student des Masterprogramms Yoga Studies an der Universität Hamburg. Er studierte Indologie und Japanologie in Hamburg und schloss 2023 sein Bachelorstudium mit einer vergleichenden Arbeit zur Gheraṇḍasaṃhitā und der weniger bekannten Haṭhayogasaṃhitā ab, beides Texte, die auf Sanskrit verfasst wurden. Sein Studienschwerpunkt liegt auf mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Haṭhayoga- und Tantratexten in Sanskrit und Hindi. Erfahrungen in der Lehre konnte er in der Vergangenheit während seiner mehrjährigen Tätigkeit als studentischer Tutor für Sanskrit an der Universität Hamburg sowie als selbstständiger Yogaunterrichtender sammeln.